Re-creació i apropiació






Al llarg de la història de l'art contemporani trobem variacions, manipulacions, re-presentacions i apropiacions del quadre llegendari de Sandro Botticelli. Recordem, a més, que l'estil de Botticelli no va ser rescatat fins al segle XIX amb els prerafaelites.
Els Preraphaelites eren un grup o associació d'artistes que van constituir-se com una fraternitat d'artistes moguts pels mateixos interessos, gustos i obsessions artístiques, a Anglaterra.
El Prerrafaelisme és el moviment pictòric en si, que es caracteritza per un realisme en la línia, en la iconografia,en canvi, emmarcat en una clara exaltació del simbolisme, les llegendes artúriques, l'època medieval, el Gòtic tardà. A més, l'origen del nom del moviment es troba precisament en l'admiració pel pintor Raphael. Però també s'emmirallaven en pintors com Botticelli, que ara ens ocupa, i altres del Renaixement. 

Gabriel Dante Rosetti, un dels màxims exponents dels Prerafaelites. Hi podem percebre la influència de l'essència de Botticelli.




Vegem exemples de la infinitat de manipulacions i re-presentacions del quadre "El Naixement de Venus" de Sandro Botticelli, vist a classe:



L'Andy Warhol va ser dels primers en fer retoc digital d'imatge, el que podríem anomenar el proto Photoshop, amb l'emblemàtic ordinador domèstic de disseny Commodore Amiga.




Details of Renaissance Paintings (Sandro Botticelli, Birth of Venus, 1482), 1984

 L'Andy Warhol amb el seu Commodore Amiga fent retocs d'una fotografia de la cantant Debbie Harry. 


Venus after Botticelli 2008 ,  Xin Yin







"Venus of Berlin" 



Orlan "Entre deux aigues"


Orlan 






Ulrike Rosenbach " Reflexionen über die Geburt der Venus" 1976 © 
Es tracta d'un vídeo d'una performance.



Beach Portraits"  (Kolobrzeg, Poland), 1992, © Rineke Dijkstra


David LaChapelle "Rebirth of Venus" 2009
Veureu també al seu web com té altres versions de Sandro Botticelli com la del quadre  "Venus i Mart"


Vestit de la col·lecció de Dolce & Gabbana amb un estampat que consisteix en fragments del quadre " El Naixement de Venus" de Sandro Botticelli




En reportatge de moda, en revistes com Vogue, com en aquest exemple, es poden trobar imatges com aquestes en què hi ha una voluntat d'imitar la Venus del quadre Sandro Botticelli. Per les seves qualitats melangioses, sensuals, extravagants, i inquietants, la pintura i la indumentària del Renaixement continuen sent un referent iconogràfic.






L'apropiació ha estat sovint definida com " agafar" i "posar" un objecte ja existent, una obra o peça d'art ja existent en una nova obra d'art 
Aquesta pràctica, o nou llenguatge artístic que té moltes variants i engloba gran varietat de gèneres,  ha evolucionat moltíssim fins als nostres dies. I de fet, es podria dir, que la gran majoria d'artistes practiquen l'apropiació.
L'origen es troba a partir del Cubisme i el Dadaisme, però de fet continua al llarg dels anys 40 del segle XX amb la irrupció del Surrealisme, el Pop Art, als anys 60 (s.XX) i als anys 1980 amb els Geo artistes. De totes maneres, com ja s'ha apuntat anteriorment, l'apropiacionisme continua sent inherent en qualsevol manifestació artística. En aquest cas cal precisar que ja no se'n diu apropiació, sinó més aviat, recontextualització. Aquest seria un dels primers matisos del llenguatge a tenir en compte del s. XX i fins ara, a principis del s.XXI. En molts dels objectes d'art apropiats, hi ha poca o gairebé cap transformació, i l'objecte o la cosa "agafada" o "Prestada" és de fàcil accés i visualització en la nova obra d'art.
L'exercici que heu realitzat durant la sessió d'Història de l'Art ha estat precisament una recontextualització.
#reciclar #recontextualitzar #prestar #agafar #adoptar
La noció de readymade, objet trouvé, emfatitza la noció de de l'habilitat de l'artista per identificar i seleccionar objectes, que més endavant haurà de valorar com a peces d'art. Peces d'un llenguatge específic, en aquest cas, part del llenguatge artístic.
En aquest cas, el ready made de l'urinal de Marcel Duchamp, considerat el pare del readymade, l'hem d'acceptar, veure i percebre més com un Titian o Botticelli que no pas un artefacte de lavabo i higiene.


Marcel Duchamp Fountain 1917

LHOOQ Joconde avec moustache (1919) Marcel Duchamp


No hay comentarios:

Publicar un comentario